Kas ir darba laika plānošana?
Darba laika plānošana ir process, kurā uzņēmums organizē, sadala un pārvalda darbinieku darba laiku, lai nodrošinātu optimālu resursu izmantošanu, atbilstību likumdošanai un biznesa mērķu sasniegšanu. Šis process ietver grafiku sastādīšanu, maiņu pārvaldību, darba stundu uzskaiti, kā arī darba slodzes un pieejamības analīzi. Darba laika plānošanu var veikt dažādos risinājumos, arī personāla pašapkalpošanās portālā Panorama 365, ko arvien vairāk izvēlas uzņēmumi Baltijā. ELVA portāla izstrādātāji uzsver, ka vēl pirms paša risinājuma ieviešanas svarīgs ir personāla procesu izpētes process, tos izprotot, iespējams izstrādāt uzņēmumam atbilstošāko darba laika uzskaites veidu.
Darba laika plānošana ietver:
- Darbinieku grafiku izstrādi: kurš, kad un cik ilgi strādā.
- Slodžu līdzsvarošanu: lai novērstu pārslodzi vai neizmantotu kapacitāti.
- Elastīgu grafiku ieviešanu: piemēram, maiņu darbu vai attālināto darbu.
- Nepieciešamības novērtēšanu: balstoties uz darba apjomu, klientu pieprasījumu vai sezonālām svārstībām.
- Darba laika uzskaiti un likumdošanas ievērošanu: piemēram, minimālais atpūtas laiks, virsstundas utt.
Ko par darba laika plānošanas nozīmi saka pētījumi?
Starptautiski pētījumi rāda, ka vairāk kā puse darbinieku neizmanto ikgadējo atvaļinājumu vai turpina pildīt darba pienākumus savas atpūtas laikā, strādājot virsstundas vakaros un brīvdienās, galarezultātā izjūtot no tā stresu. Spēju nodalīt darbu no atpūtas attālināta darba režīma laikā ir vēl lielāks izaicinājums, tādēļ uzņēmuma vadībai ir svarīgi rūpēties par savu darbinieku atpūtu, jo tā sekmē virkni lietu, kas ietekmē biznesa attīstību.
Ko iegūst uzņēmuma darbinieks, ļaujot savam prātam atslēgties atpūtas brīžos?
- Labāk risina problēmas
- Attīsta radošumu
- Ir produktīvāks lēmumu pieņemšanā
- Ir motivētāks pabeigt iesākto un uzņemties atbildību
Ko iegūst uzņēmums?
- Uzlabotu darba efektivitāti
- Atvērtību uz pārmaiņām
- Uz sadarbību vērstu komandu
- Veselīgu organizācijas iekšējo kultūru