Digitālā vide diktē savus noteikumus, kam jāspēj pielāgoties
Pēdējie pāris gadi gandrīz visiem mums lika visai īsā laikā pārorientēt darbu digitālajā vidē, kur tas bija iespējams. Protams, dators un internets ir mainījis veidu, kādā mēs komunicējam un organizējam savu dzīvi. Tas attiecas ne tikai uz katru no mums personīgi, bet arī uz biznesa vidi, kas patiesībā ir īstā digitālās dzīves veidotāja un jaunu produktu izstrādātāja. Tas viss skan skaisti, moderni un ar skatu nākotnē, bet, lai sasniegtu kādu taustāmu rezultātu, būs jāiegulda darbs un zināšanas, kā arī ir jābūt vēlmei mainīties un izmantot dažādu digitālo risinājumu sniegtās iespējas.
Ar ko sākt?
Digitālo risinājumu ieviešanā tieši šis jautājums varētu būt viens no svarīgākajiem un arī sarežģītākajiem. Viens no pirmajiem soļiem ir apzināties un pārzināt savus biznesa procesus, iespējams, arī izveidot procesu karti. Tai nav jābūt ļoti specifiskai vai atbilstoši nozares standartiem (ir iespējams izmantot Microsoft Visio programmu), bet kādam no uzņēmuma būtu jāpārzina biznesa process. Tas ir nepieciešams tāpēc, lai redzētu dažādu procesu sakarības, kā arī spētu identificēt, kas vispār notiek uzņēmumā. Tieši procesu plūsma pēc tam sniedz iespēju darboties ar mērķi, jo bieži vien uzsvars tiek likts uz procesiem, bet ne gala rezultātu.
Otra lieta ir uzņēmuma gatavība mainīties un ieviest digitālus risinājums savā darba ikdienā. Tieši vēlme darīt kaut ko citādāk, veikt automatizāciju un ievērot nozares standartus jau ir puse no uzvaras. To pašu var teikt par šī raksta lasīšanu, jo ja esiet nonākuši līdz tam, iespējams, ka esiet gatavi veikt izmaiņas savā uzņēmumā (valsts atbalsts digitalizācijā).
Diezgan bieži pareizo virzību un ideju digitalizācijas virzienā var sniegt citu nozares uzņēmumu pieredze, kā arī sadarbības partneri. Ir vērts veltīt laiku, lai veiktu nelielu izpēti, kādi risinājumi dažādiem procesiem tiek izmantoti šobrīd, jo ir pagājuši laiki, kad risinājumā viss tikai speciāli veidots. No šīm prasībām jau ir radušies gatavi risinājumi, kuri ir spējīgi izpildīt nepieciešamo uzdevumu. Ar šādiem risinājumiem jūs var iepazīstināt arī jūsu biznesa procesu pārvaldības sistēmas uzturētājs un stratēģiskais IT partneris ELVA.
Pats galvenais ir vēlme sākt izmaiņas, kā arī sapratne, ka tam būs nepieciešams laiks.
Diagnostikas un ieviešanas fāze
Pēc domas un vīzijas izteikšanas ir laiks ķerties klāt reāliem darbiem. Parasti dažādu digitālo risinājumu ieviešana sākas ar diagnostikas fāzi, kurā risinājuma eksperti un piedāvātāji kopā ar klientu fiksē vēlamās prasības. Proti, tiek izrunātas un fiksētas klienta vēlmes pret digitālo risinājumu, balstoties uz biznesa procesiem. Šis ir ļoti svarīgs solis, jo ļauj saprast, vai piedāvātais risinājums spēj palīdzēt klientam, kā arī diagnostikas laikā ir iespējams saprast, ka prasību apmierināšanai nepieciešams cits risinājums nekā sākotnēji plānots. Tāpat diagnostika ir svarīgs solis darbu apjomu noteikšanai un investīciju novērtēšanai, kas ir viens no svarīgākajiem punktiem klientam. Papildus tam diagnostika kalpo kā iespēja pārskatīt savus biznesa procesus, atsaucoties uz iepriekš izteikto punktu par to, ar ko sākt digitālo risinājumu ieviešanu. Diagnostikā radušās prasības vēlāk kalpo arī kā risinājuma attīstības ceļa rādītājs, jo ir izdevies vēlmes sakopot vienā vietā. Tas ir labs rīks, lai fiksētu, kad ir beigusies ieviešanas fāze, par ko stāstīšu vēlāk. Tas ļauj novērtēt digitālā risinājuma attīstību.
Nākamais loģiskais solis pēc prasību apkopošanas beidzot ir ķeršanās klāt taustāmiem darbiem, kas ir digitālā risinājuma ieviešana. Balstoties uz diagnostikā fiksētajām prasībām, eksperti veic nepieciešamos infrastruktūras darbus, lai vispār būtu risinājumam, kur darboties. Mūsdienās visas sistēmas tiek glabātas kādos resursos, pat ja mēs to fiziski neredzam, dažādas datorprogrammas vienkārši nerodas no zila gaisa.
Pēc tam eksperti veic nepieciešamos programmas uzstādījumus, kā arī tiek izstrādāti speciāli pielāgojumi, ja tādi ir fiksēti diagnostikas laikā. Vēl viens no ieviešanas veidiem ir sistēmas standarta risinājuma nodošana klienta lietošanai, papildu izmaiņas veicot jau darbības gaitā. Tieši šādā veidā bieži vien rodas vislabākie un pareizākie risinājumi, jo tas ļauj klientam reāli saprast, kā izmantot konkrēto digitālo risinājumu. Iespējams, ka izmaiņas ir nepieciešamas tieši biznesa procesos, ne digitālajā risinājumā. Svarīgi atcerēties, ka šo divu svarīgo soļu laikā vienmēr tiek informēts un iesaistīts klients, jo tikai tā var sasniegt sekmīgu rezultātu. Šeit vēlreiz der atcerēties svarīgo punktu, ka gan diagnostikā, gan ieviešanā pietiekami daudz laika būs jāvelta arī klientam, jo tikai gala lietotāji ir spējīgi novērtēt gala iznākumu.