Atbildes uz vebināra laikā saņemtajiem jautājumiem
Dmitrijs Kalniņš-Bergs – Biznesa saskarsmes treneris
Ja darbinieks ir uz “Jūs” pat ar vienkāršām tehnoloģijām, kā man viņu motivēt sākt izmantot sarežģītu digitālu sistēmu ikdienā?
Kāds no jums droši vien ir mācījis saviem vecākiem vai vecvecākiem lietot telefonu… Būtībā tieši tāpat katru jauno lietu mēs šādi varam mācīt darbiniekam – ar mīlestību, pacietību un skaidrošanu. Kļūdainas reakcijas ir dusmas vai uzskats, ka darbinieks nav pietiekami atjautīgs, motivēts un nesaprot lietas jau pēc pirmās skaidrošanas reizes, taču ir jāsaprot, ka cilvēka prātam ir tendence aizmirst – jo vairāk darbiniekam šī tehnoloģija ir sveša un mazāk viņš to saprot, jo vairāk prāts no tā izolējas. Saprotamas lietas ikvienam ir tuvākas un ievieš drošību, bet nesaprotamais biedē, tādēļ līdz ar negatīvām emocijām prāta kapacitāte samazinās. Svarīgākās lietas mācot, kas ir jāatceras: mīlestība, skaidrošana un atkārtošana.
Gadās, ka, ieviešot kādu sistēmu, vadības līmenī šī pretestība rodas arī izmaksu vai štata vietu pārkārtošanu dēļ – kā sadzīvot ar šo?
Pārmaiņas pilnīgi noteikti prasa izmaksas un ar to ir jārēķinās. Bieži vien radot ko jaunu biznesā, netiek ieplānots pārmaiņām veltīts budžets, un tas var radīt neparedzētas izmaksas, kas vēlāk rada pretestību, ka par pārmaiņām ir jāmaksā. Ja ir vīzija par to, kas ir jāsasniedz, tad ir vērts veikt vienkāršus aprēķinus, lai saprastu, kādus ieguvumus šīs izmaksas atnesīs. Runājot par štata vietām – ne vienmēr pienākumi jāuztic konkrētam amatam, labs risinājums ir talantu izraudzīšana, un tas prasa arī iesaistīšanos no vadības puses – tai jākļūst par procesa vadītāju un īpašnieku, iesaistoties notiekošajā. Būtiski ir saprast svarīgu atziņu pareizai domāšanai – ja skatās uz to, kas kavē, neredz to, kas palīdz. Bailes no jaunā un dažādām pārmaiņām iekšējā organizācijas struktūrā ir salīdzinoši mazāks riska faktors par iespēju, ka bizness neattīstoties var beigt pastāvēt.
Ilva Gravleja – ELVA Biznesa risinājumu nodaļas vadītāja
Vai Business Central pieļauj datu konsolidāciju starp vairākiem uzņēmumiem?
Jā, konsolidācijas funkcionalitāte ir iekļauta – iespējams konsolidēt gan starp vairākiem uzņēmumiem, kas ir vienā Business Central datu bāzē, gan starp dažādām datu bāzēm dažādās valstīs un valūtās. Risinājums pieļauj iespēju arī konsolidēt datus no dažādām sistēmām, ja vien tās spēj apstrādāt datus vajadzīgajā formātā.
Vai var ieviest Business Central tikai noliktavas pārvaldībai, paturot esošo grāmatvedības programmu?
Pilnīgi noteikti var, tikai jautājums – vai vajag. Visi dati, kas būs ievadīti saistībā ar noliktavu, pārdošanu un iepirkumu procesu, automātiski nonāks virsgrāmatā. Uz citu grāmatvedības programmu šie dati būs jāpārsūta vai manuāli jāievada citā sistēmā, kas noteikti nav efektīvākais ceļš, tādēļ iesaku izvērtēt iespēju šīs Business Central priekšrocības izmantot arī grāmatvedības darbam.
Vai tas, ka sistēma darbojas mākonī, neietekmē datu drošību?
Īsā atbilde ir “nē”. Ja sistēma ir izvietota mākonī, par to rūpējas Microsoft. Ja tomēr ir šaubas par uzticēšanos Microsoft kompetencei, ir iespēja izvietot datus savā infrastruktūrā.
Dmitrijs Kozlovs – ELVA Projektu vadītājs
Vai Business Central ir piemērots arī grāmatvedības ārpakalpojuma sniedzējiem?
Viennozīmīgi – jā. Ja tiek izmantots Microsoft Dynamics 365 Business Central Software as a Service jeb mākoņpakalpojums, ko piedāvā Microsoft, tad ārpakalpojumu grāmatvežu licences līdz 3 lietotājiem ietilpst konkrētās licences cenā.
Cik ātri atjaunojas informācija sistēmā par preču pieejamību?
Katra veiktā darbība, kas tiek reģistrēta Business Central ietvaros, uzreiz atspoguļojas gan virsgrāmatā, gan analītiskajos ierakstos, līdz ar to informācija par preču pieejamību atjaunojas uzreiz. Gadījumā, ja tirdzniecības uzņēmuma transakciju skaits ir ļoti liels, iespējams, ir nepieciešams preču pašizmaksu rēķināt kā nakts procesu, lai veicinātu sistēmas ātrdarbību. Kopumā – informāciju par pieejamību var iegūt uzreiz, redzot to lomu informācijas centrā, preču sarakstā vai atskaitēs.
Cik lieliem vai maziem uzņēmumiem var ieviest Bizness Central? Vai ir kāds limits vai sākot no?
Limitu nav, viss ir atkarīgs no biznesa procesiem. Risinājumus Business Central ir ļoti elastīgs un to var izmantot dažāda lieluma uzņēmumos un neatkarīgi no lietotāju skaita.
Kārlis Smiltens – CUBE Digitālā mārketinga vadītājs
Kas man galvenokārt ir nepieciešams, lai izveidotu e-komerciju jau esošam veikalam?
Vislabāk ir uzzīmēt savu esošo situāciju arhitektūras veidā kā plānu: kur atrodas veikals un noliktava, kā tiks piegādātas preces, kā tiks veidotas produktu fotogrāfijas un apraksti, kā tiks nosūtītas īsziņas un apkopoti klientu viedokļi, kā arī – kādas sistēmas tiks izmantotas tirdzniecības procesa organizēšanai. Šāds apraksts palīdzēs saprast, kā labāk rīkoties.
Kādas ir mūsdienu tendences, ko labi ņemt vērā, veidojot mājas lapu?
Lielākais izaicinājums, veidojot dizainu, ir domāt, kā mājas lapa izskatīsies mobilajā telefonā, jo 70% no mājas lapas lietotājiem to apskatīs tieši savā mobilajā ierīcē. Būtiski ir koncentrēties uz vertikālu un ļoti ierobežotu formātu.
Rihards Timma – ELVA Datu analītikas risinājumu nodaļas vadītājs
Vai Power BI var pieslēgt jebkuram datu avotam?
Vispirms ir nepieciešams definēt biznesam svarīgos jautājumus, uz kuriem jārod atbildes, tādā veidā saprotot, kādi datu avoti biznesam ir būtiski. ELVA pieredze rāda, ka līdz šim visiem datu avotiem ir atrasti risinājumi, kā tos apkopot vienotā veidā Microsoft Power BI risinājumā.
Kā mani dati tiek pasargāti, ja izmantoju Power BI?
Dati atrodas drošībā. Piekļuves tiesības un ierobežojumu kontrole (iespēja pieslēgties tikai tiem datiem, kas darbiniekam ir nepieciešams un viņam pēc amata pienākas) – tas jau ir viens aizsardzības veids. Tā ka Power BI servisi izvietoti Azure datu centrā, biznesa datiem tiek nodrošināta augstākā līmeņa fiziskā drošība. Jāpiemin arī, ka autorizācija notiek no Microsoft 365 konta un ietver divfaktoru autentifikāciju – šis viss minētais kopumā nodrošina augstākā līmeņa datu aizsardzību.
Henrijs Avotiņš – ELVA Projektu vadītājs
Kā ELVA var palīdzēt mainīt sajūtu “šis ir kaut kas jauns un nezināms”, lai sistēmas izmantošana šķistu vienkārša pēc iespējas ātrāk?
Šo sajūtu noteikti var manīt IT risinājuma demo tests, lai labāk var izprast procesā. Efektīvi ir izmantot Agile metodi – sākotnēji dot iespēju izmantot pamata iespējas, tās pakāpeniski palielinot atkarībā no biznesa vajadzībām un mērķiem.
Kāds parasti ir jaunās sistēmas ieviešanas process un kā tiek izprastas uzņēmuma vajadzības?
Pirmkārt, jāizprot konkrētā biznesa prasības un jāveic procesu inventarizācija par komandas locekļu darbam nepieciešamajām iespējām un vēlamo rezultātu. Pēc tam seko diagnostika jeb analīze, kad ar klientu tiek pārrunāts viss nepieciešamais un piedāvāts risinājuma demo apskats, fiksētas prasības, ko loģiski turpina pats risinājuma ieviešanas process – sākumā izveidojot pamatu, kas laika gaitā tiek papildināts ar visu biznesam nepieciešamo.
Ja Tu vēlies, lai mēs palīdzētu Tev atvieglot ikdienas darbu izpildi, sazinies ar ELVA ekspertu ŠEIT!