Par un ap Microsoft Dynamics risinājumiem un ne tikai

Kas jāņem vērā, izvēloties sistēmu un tās piegādātāju

Kā izvēlēties ERP sistēmas piegādātāju?

Uzņēmumu resursu pārvaldības sistēmu un klientu attiecību pārvaldības sistēmu uzņēmumu un iestāžu vadītāji parasti izvēlas uz 15–20 gadiem. Tieši tāpat ir ar sistēmas piegādātāju, ieviesēju, apkalpotāju – arī to izvēlas ilgtermiņa sadarbībai.

Izvēloties sistēmu, vajadzētu domāt, vai šī sistēma derēs manam uzņēmumam arī pēc 10, 15, 20 gadiem? Arī izvēloties piegādātāju, izvērtēšanas procedūrai vajadzētu būt pietiekami nopietnai, lai pēc gadu ilgas sadarbības nevajadzētu lūkoties cita piegādātāja virzienā.

Ne vienmēr lētākais piedāvājums izrādās lētākais. Teiciens par to, ka skopais maksā divreiz, ir pierādījies arī dzīvē.

Steidzīgi pieņemts lēmums par labu tam, kurš dos lētāk un ātrāk, var maksāt ļoti dārgi, jo no parametriem „ātri, lēti, kvalitatīvi” bieži vien jāizvēlas tikai divi – svarīgākie.

Izvēloties sistēmu, jānoskaidro:

1. Kas ir sistēmas ražotājs?

Viens programmētājs, kurš programmē no darba brīvajā laikā, vai starptautiski pazīstama kompānija ar 30–1000 programmētājiem.

2. Vai sistēmai ir nākotne?

Noskaidrojiet, kāds ir sistēmas attīstības plāns – neviens neko nevar izstāstīt, jo attīstības plāna nemaz nav, vai arī attīstības plāns jau zināms tuvākajiem trim gadiem.

3. Cik veca/jauna ir sistēma?

Ķeram kļūdas uz pirmajiem sistēmas klientiem, vai sistēma ir nopietni izkopta un attīstīta jau vairāku gadu garumā.

4. Kurš varēs uzturēt šo sistēmu?

Viens programmētājs, kurš pēc 10 dienām dosies atvaļinājumā uz Kanāriju salām, vai vairāku cilvēku komanda, dažādas partneru kompānijas.

5. Vai sistēmas funkcionalitāte atbilst ne tikai šodienas, bet arī nākotnes prasībām?

Šodien domājat, ka būs nepieciešama ļoti vienkārša sistēma noliktavas uzskaitei, bet rītdien jau vēlaties, lai būtu nodrošināta arī personāla & algu aprēķina, finanšu pārvaldības, loģistikas un e-komercijas funkcionalitāte.

6. Vai sistēma ir lokalizēta Latvijas likumdošanai?

Vai jums būs iespēja iegrāmatot neatskaitāmo PVN auto un reprezentācijas izdevumiem? Vai būs nodrošināta elektroniska datu apmaiņa ar Latvijas banku internetbankām un elektronisko norēķinu sistēmām FiDaViSta un SEPA formātā?

7. Vai sistēma ir pieejama tikai kā mākoņpakalpojums vai instalējama uz jūsu servera?

Šodien domājat, cik labi, ka jums ir IT departaments un vairāki jaudīgi serveri, bet jau rītdien sāksiet domāt, kāpēc pašiem uzturēt visu nepieciešamo infrastruktūru, ka izdevīgāk tomēr būtu izmantot mākoņpakalpojumus.

Izvēloties piegādātāju, jādomā par ilgtermiņa sadarbību – ne tikai, lai ir labi lēmuma pieņemšanas un ieviešanas procesa sākuma brīdī, bet arī – lai apkalpošanas laikā esat laimīgi par izdarīto izvēli, jo partnera maiņa var maksāt ļoti dārgi – bieži vien viena partnera saprogrammēto risinājumu nākas nomainīt ar jaunā partnera risinājumu, jo saprogrammētais kods ir slēgts, kļūdains vai nesaprotams.

Izvēloties piegādātāju, noskaidrojiet:

1. Cik jauns/vecs ir šis piegādātājs?

Jau 10 gadus darbojas tirgū, vai arī jūs būsiet viņu pirmais klients – izmēģinājuma trusītis?

2. Kādi uzņēmumi ir šī piegādātāja klientu sarakstā?

Nepietiek noskaidrot, kādi, noteikti jāsazvana klientu pārstāvji un jāpārliecinās par šo klientu apmierinātību ar konkrēto sistēmu un konkrēto piegādātāju. Ja trīs no apzvanītajiem klientiem ir teikuši sliktus vārdus par konkrēto piegādātāju, ir vērts padomāt, vai arī jūs gribētu iekļūt neveiksmīgo projektu sarakstā? Tāpat jāpārliecinās, vai konkrētā sistēma, kuru vēlaties iegādāties, patiesībā vēl nav ieviesta nevienam klientam un jūs būsiet pirmais – laimīgais.

3. Vai piegādātājs ir saņēmis kādus starptautiski atzītus apbalvojumus par labiem panākumiem biznesā?

Kompetence un sasniegumi parasti tiek novērtēti.

4. Vai piegādātāja uzņēmumā strādā cilvēki, kuri ir jūsu nozares eksperti?

Vai šie cilvēki pārzina jūsu nozares problēmas un vajadzības, varēs sniegt jums konsultācijas par to, kā dara citi jūsu nozares uzņēmumi?

5. Vai piegādātāja uzņēmumā strādā cilvēki, ar kuriem jūs labprāt ikdienā sadarbotos?

Viss liecina, ka viņus interesē jūsu biznesa problēmas? Ne vienmēr pārdošanā iesaistītie cilvēki piedalās arī ieviešanas un apkalpošanas procesā, bet uzņēmumu vadītājiem ir tendence pieņemt līdzīgi domājošos un strādājošos – tas gan. Vai šis Bonda tipa pārdevējs, kurš jums sola skaistu nākotni “ātri un lēti”, vadīs jūsu projektu un būs atbildīgs par iekļaušanos termiņā un budžetā? Visdrīzāk ne.

6. Kāda ir šī piegādātāja darbinieku komunikācijas kultūra?

Izvērtējiet, vai laicīgi atbild uz e-pasta vēstulēm, zvaniem un informē par izmaiņām piedāvājumā.

7. Vai jums būs iespēja saņemt apkalpošanu gan klātienē, gan attālināti?

Varbūt uz visu kompāniju ir tikai viens kvalificēts konsultants, kurš sniedz tikai attālinātas konsultācijas rindas kārtībā.

8. Vai jūsu projektam tiks piešķirts projekta vadītājs, kurš vadīs sistēmas ieviešanas un apkalpošanas procesu?

Iespējams, tiek praktizēts, ka programmētājs ir arī projekta vadītājs, un beigās sanāk, ka projektu vada pats klients. Vai esat iepazīstināts ar jūsu projekta vadītāju? Pirms izvēles izdarīšanas ir būtiski saprast, vai varēsiet sastrādāties tieši ar šo cilvēku, vai viņam ir pozitīva pieredze projektu vadīšanā un apkalpošanā tieši jūsu nozares uzņēmumiem?

9. Vai būs iespēja sazināties ar pārējo sistēmas ieviešanas komandu – sistēmas arhitektiem, analītiķiem, programmētājiem, administratoriem?

Vai esat pārliecināti, ka tādi jūsu piegādātājam ir?

10. Vai būs iespēja jebkurā brīdī saņemt profesionālas un kvalitatīvas apmācības par sistēmu?

Labākais apmācību vadītājs aizgājis strādāt uz konkurējošu uzņēmumu – jums par to vajadzētu zināt.

11. Vai būs iespēja arī pēc sistēmas ieviešanas projekta beigām saņemt programmēšanas pakalpojumus?

Uzņēmumā strādā viens konsultants, kurš piesaista programmētājus uz ieviešanas projekta laiku, – arī tā gadās.

Lai jums izdodas izvēlēties savu jauno sistēmu un tās piegādātāju!

Patika izlasītais? Piesakies mūsu rakstu jaunumiem!

Ilze Ošiņa

Biznesa risinājumu konsultante

Esmu pārdošanas profesionāle ar vairāk kā 15+ gadu pieredzi dažādu IT sistēmu un risinājumu pārdošanā. Liels uzsvars ir bijis uz pārdošanas automatizācijas, mārketinga, klientu attiecību, uzņēmuma resursu pārvaldības, algu aprēķina, personāla pārvaldības un dokumentu vadības sistēmu pārdošanu. Esmu vadījusi pārdošanas automatizācijas sistēmas ieviešanas projektus vairākos vairumtirdzniecības un ražošanas uzņēmumos un piedalījusies vairāku merčendaizinga sistēmu ieviešanas un izstrādes projektos. Ja šodien man vajadzētu izvēlēties platformu biznesa un klientu attiecību vadībai, es pilnīgi noteikti izvēlētos Microsoft Dynamics 365.

LinkedIn